Thursday, February 11, 2010

DIRIKU

Sekarang ni dah masuk alam bersara....... Baru baru bersara dulu duduk rumah.. tapi sekejap saje. Susun semula parabot perabot di ruang ruang yang tertentu. Konon nak kan new look. Kemas rumah lah - tip top masuk empat, lima bulan dah rasa bosan. Bukan bosan saje tapi resah sebab duit tak masuk. rasa takut pun ada, hutang masih banyak, anak anak tak habis pengajian lagi. Sorang pun belum lepas.

Itulah - kahwin lambat. Kawan kawan kebanyakan dah bercucu pun.



Cubalah menceburi alam perniagaan. Jadi ejen jual kueh raya ( biskut biskut raya) Alhamdulillah...... boleh tahan la juga. Tapi bisness ni setahun sekali. Setahun sekali pun dapat juga beli barang baru. Syukur Alhamdulillah. Suatu masa tu dapat la beli setee jati, tapi tak mahallah. ada orang tu boleh beli sekeping tanah RM15,000.00. Saya sangat bersyukur. Yang saya ingat dapat juga bayar fees 1 semester anak saya yang dikolej tu... - dia dapat pointer rendah pulak. Mujurlah ada jualan ni ha..



Lepas tu cuba buat kek, itu pun sekejap saja juga sebab tidak ada pasaran. Kek tak sedap agaknya..



Kawan kawan lama yang mana tau saya dah bersara mula datang balik. Ramai yang suruh join MLM. Rasanya tak larat lagi dengan bisness macam tu. Mau tak mau join lah balik denagn bisness Tupperware. Ramai pula yang nak menukar Tupperware, bukan nak membeli. Lama lama guna untuk pakai sendiri dan hanya rekrut orang saje. Tak pandai bisness la ni...



Lepas tu jiran jiran ajak pergi kelas mengaji Al Quran. Serba sedikit dapat lah menceduk ilmu disitu. Syukor Alhamdulillah.. bertahan 2 tahun. Sebab apa 2 tahun saje? Sebab cik abang suruh jaga kedai dia. Kedai ape pulak ye? Kedai alat alat tulis dan kelengkapan pejabat. Sudi sudi laa datang ke kedai saya nii di Desa Pandan.



Penat juga jaga kedai. Satu hari suntukk.. Nasib baik anak anak di kolej. Rumah - tinggal lagi macam dulu kala. Keluar pagi balik malam. Serupa macam tak bersara.



Dikedai ramai jumpa orang. Bermacam macam rupa dan ragam. Bau tak payah cakap lah.. macam macam ada.. Kadang kadang pening, kadang kadang nyaman. Mula mula kedai tu sunyi je.. tapi sekarang sudah satu tahun lebih, insyaAllah.. Kata orang putih " it's picking up ". dulu ada yang memberi tahu dia tak nampak kedai. Lain macam je bunyinya... Agaknya sebab saya tak ada papan tanda kot, jadi tak nampak la kedai.



Kawasan ini banyak berlaku kecurian. Jangan kata kedai kedai kene rompak, disurau pun duit tabung habis kena samun. Dikedai saya pun talipon bimbit saya lesap dan chocolaire 1 balang pun habis dikebasnya. geram betulll... Nasib baik itu saje, tak ada yang cedera. Syukor Alhamdulillah.. saya kira sedekah saje pada yang lapar sangat tu. Talipon bimbit saya tu dah 10 tahun lebih, dah uzur pun.



Eh! Baru dapat tahu, kawan sepejabat ada membuka kedai di sini juga. katanya kedai perabot. Must pay her a visit. Dengar khabar ramai yang bersara dan yang ambil VSS dulu tu semuanya dah jadi usahawan "cottage industry". SELAMAT MAJU JAYA!!!.












* actully anak die yang tolong menaip cite die (mama).... = p hehe

p/s kpd yang lapar sgt td tu (rujuk pada pencuri dalam cerita diatas) saya tak halal kan 1 sen pun (melain kan mama saya nie)ingat ye masing masing cukup tulang 4 kerat gagah perkasa jadi tolong cari kerja...

No comments:

Post a Comment