Monday, February 15, 2010

MAJLIS PERKAHWINAN

Jemputan diterima dari rakan lama di pejabat lama. Di zaman moden ini warkah diterima melalui email, takut tak terima....sms lagi. Maklumlah kawan rapat. Jemputan nya berbunyi...."dengan segala hormatnya di jemput..........kemajlis perkahwinan puteri bongsu......, bertempat di Putra Jaya" waah....orang dah nak nikahkan anak bongsu, dia dah bercucu dah, dari anak sulongnya. Talipon bertalu talu minta jawapan. Insyaallah, mesti pergi sebab kawan lama, dah berapa abad tak jumpa??????

Dalam kepala dah plan nak pakai baju apa. Orang perempuan, macam tu lah. Majlis sebelah malam. Mesti lah ramai kawan kawan dari pejabat sebab dia masih bekerja lagi.

Apabila tiba masanya saya suami isteri pun pergilah ke PutraJaya. Kami sampai awal. Dewan besar juga. Jemputan dari pejabat di khaskan setengah dewan. Lagi setengah tu saudara mara dan sahabat andai agaknya.

Jumpa lah kawan kawan lama, bepeluk pelukan lah bagai nak rak. Rupanya ramai yang kena kerja luar dari KL, ada di utara ada di merata rata di semenanjung ni lah. Jadi lama juga terpisah dan ramai yang dah besara, ada yang ambil VSS, ada yang kena berhenti kerja. Apa apa pun kami semua dapat berjumpa di majlis ini. Masing masing sibuk berjalan dari satu meja kesatu meja, berjumpa, berpeluk dan berbual. Macam kita tuan rumah pulak. Dapat lah jumpa kembali Tan Sri, Puan Sri, Dato' Datin...dulu belum ada title pun. Tapi dia orang macam dulu juga tak berubah. Syukor Alhamdulillah, kalau sombong tak datang kan!!!!

Dalam perpusu pusu itu adalah sorang ni terpijak kaki saya dengan tumit tinggi dia. Habis bersemboh darah. Balut dengan 3 helai tisu, darah tembus juga. Sakitnya....tahan saje lah....

Pusing kiri, pusing kanan semua muka familiar. Tak ada yang tak kenal. Ini macam alumni saja. Majlis perkahwinan ke ni.....????? Pengantin sampai lambat pula, sempat kami bertukar tukar alamat dan nombor talipon.

Bila makanan sampai semua tak toleh kiri kanan dah. Fokus kat makanan je...sedap pulak tu...lapar kot.

Majlis dah tamat, semua beratur nak salam, bukan nak salam pengatin - nak salam ibu bapa dia.. Tak puas puas lagi bercerita.

No comments:

Post a Comment